BD Kancelaria Radców Prawnych i Adwokatów Barcz – Domańska

Odszkodowanie za opóźniony lot

Okres wakacyjny sprzyja licznym wyjazdom, a samolot jest coraz chętniej wybieranym przez podróżujących środkiem transportu. Niestety, zdarza się, że loty bywają opóźnione lub odwołane, co dostarcza niepotrzebnego stresu, a także może powodować dodatkowe koszty po stronie pasażerów.
W przypadku wystąpienia takiej sytuacji, naprzeciw podróżującym wychodzi Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Ww. rozporządzenie ma zastosowanie dla pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium UE oraz dla pasażerów odlatujących z lotnisk państw trzecich, lądujących na lotnisku w UE. Poniżej przedstawiamy przesłanki, których wystąpienie daje możliwość odzyskania rekompensaty za opóźniony lub odwołany lot, a także informacje o kwotach możliwych do odzyskania z tego tytułu od przewoźników lotniczych.

Odwołanie lotu

  1. podróżującym przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 EUR do 600 EUR, jeśli:

  • przewoźnik nie poinformował ich o tym fakcie na co najmniej 2 tygodnie przed odlotem, lub
  • nie zostali poinformowali o odwołaniu lotu w okresie od 2 tygodni do 7 dni przed odlotem oraz nie zaoferowano im zmiany lotu na taki, który umożliwiałby im wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu,

         lub

  • nie zostali poinformowani o odwołaniu lotu w okresie krótszym niż 7 dni przed odlotem
    i nie zaoferowano im zmiany lotu na taki, który umożliwia lot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do ich miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu,
  • jednocześnie lot nie został odwołany z powodu tzw. nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (np. warunki pogodowe, strajki personelu lotniska, wady samolotu),

  1. wysokość odszkodowania uzależniona jest od odległości trasy,
  2. dodatkowo podróżującym przysługuje zwrot kosztów biletu, po cenie za jaką bilet został zakupiony.

Opóźnienie lotu

  1. w przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 2 h pasażerowie otrzymują bezpłatnie posiłki
    i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a w przypadku oczekiwania przez co najmniej jedną noc lub dłuższego niż planowany przez pasażera – zakwaterowanie w hotelu oraz transport między lotniskiem a hotelem,
  2. jeśli opóźnienie wyniosło więcej niż 3h, pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 EUR do 600 EUR, jeśli opóźnienie wyniosło więcej niż 3h.

Odmowa przyjęcia na pokład (overbooking)

  1. oznacza brak miejsc w samolocie, wynikający ze sprzedaży zbyt dużej ilości biletów ma dany lot,
  2. przewoźnik lotniczy powinien w pierwszej kolejności wezwać ochotników do rezygnacji
    z rezerwacji biletów, w zamian za dodatkowe korzyści,
  3. pasażer ma prawo do lotu zastępczego lub zwrotu ceny zakupionego biletu, a w przypadku oczekiwania na alternatywny lot ma prawo do otrzymania bezpłatnych posiłków i napojów oraz hotelu na takich zasadach jak w przypadku opóźnienia,
  4. w takiej sytuacji pasażerowi przysługuje odszkodowanie w wysokości od 250 EUR do 600 EUR.

Podkreślenia wymaga, że Rozporządzenie (WE) 261/2004 nie określa żadnego terminu przedawnienia na dochodzenie odszkodowania – w przeciwieństwie do przepisów polskiej ustawy – prawo lotnicze, które wskazują roczny termin na możliwość wystąpienia z powództwem w tym zakresie. Co równie istotne, w przypadku w którym w treści umowy przewozu nie dokonano wyboru prawa właściwego, zasadą jest stosowanie przepisów kraju, w którym podróżny ma miejsce zwykłego pobytu. Jednak nie zawsze określenie prawa właściwego jest oczywiste, bowiem aby dokonać tej czynności w sposób prawidłowy należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności faktycznych każdej ze spraw. Ponadto, może zdarzyć się sytuacja, w której sytuacja prawna pasażerów tego samego lotu będzie odmienna.

Autorem niniejszego artykułu jest apl. radc. Aleksandra Szymoniak.

Uprzejmie informujemy, iż Kancelaria w sposób kompleksowy zajmuje się sprawami dotyczącymi dochodzenia roszczeń w postępowaniach cywilnych.

Kontakt z Kancelarią możliwy jest przez Facebook’a lub:

☎️: + 48 91 484 29 35

✉️: kancelaria@kancelaria-bd.pl